Efficiënte marketeers gebruiken het iMonitoring Social Media Dashboard!

Tessa Diependaal – 08:42, 27 mei 2021

Als marketeer werk je voor merken of dit nu via je werkgever is of als zelfstandig ondernemer. Dat maakt eigenlijk weinig uit. Waar het om gaat is dat je als marketeer je werk zo goed en efficiënt mogelijk uitvoert. Marketeers hebben als doel om:

  • Traffic of leads te genereren.
  • Zichtbaarheid of naamsbekendheid te vergroten.
  • Imago positief te beïnvloeden.



Om dit te realiseren zorgen zij voor goede content en worden marketingresultaten gerapporteerd. Efficiënte marketeers maken gebruik van slimme oplossingen om mooie content te ontwerpen, zodat deze vervolgens gepubliceerd gaan worden via nieuwsbrieven, blogs en social media. Om het resultaat van de ingezette communicatiemiddelen in zijn totaliteit inzichtelijk te maken is het belangrijk om dit met elkaar te verbinden. Dit doe je door het Social Media Dashboard van iMonitoring in te zetten.

Het Social Media Dashboard van iMonitoring zorgt dat jij als marketeer meerdere klant- of merkomgevingen kunt managen. En misschien ben ik wel iets te enthousiast als ik schrijf wat het voor jou als marketeer gaat betekenen of je nu in loondienst bent of als zelfstandig ondernemer.

Voor de marketeers die in loondienst zijn kan dit weleens een goed moment zijn om je werkgever te informeren. Zo kun je met iMonitoring laten zien dat je efficiënter en effectiever aan de slag kunt gaan. Om te weten wat je kunt doen met het Social Media Dashboard geef ik hieronder een uitleg van de mogelijkheden in de daarbij behorende klant- of merkomgevingen.


Om te beginnen
Het social media dashboard is voor bedrijven die meerdere klanten of merken bedienen met marketing. Voor iedere klant of merk wordt er een klant- of merkomgeving geopend en worden de juiste instellingen geactiveerd. Wat de mogelijkheden zijn is afhankelijk van het type omgeving. Klanten van het dashboard hebben de mogelijkheid om te kiezen uit een Basic, Teams of Professional omgeving.

Basic omgeving
In het dashboard is de Basic klant- of merkomgeving de beste oplossing om het klanten of merken te ondersteunen met het plannen en publiceren van social media berichten. In de berichtenkalender kun je zien wat er is gepland en kun je eenvoudig nieuwe berichten inplannen. De onderstaande afbeelding geeft een impressie van wat er gaat komen.



Om de resultaten van de verzonden berichten te zien ga je naar het verzendlogboek. Het logboek toont het aantal clicks, interacties, reacties en bereik van ieder verzonden bericht. Ook toont het logboek wat de beste momenten zijn geweest om de berichten te publiceren. Dit is dan weer handig voor de planning van nieuwe social media berichten.

Wil je een totaal overzicht van alle gepubliceerde berichten uit een klant- of merkomgeving dan gebruik je het dashboard overzicht.



Teams omgeving
Marketeers die klanten of merken ondersteunen met social media engagement activeren een Teams omgeving. Vanuit deze omgeving worden de Basic functies uitgebreid met:
  • Het monitoren van de eigen social media accounts.
  • De mogelijkheid om vanuit de merk- of klantomgeving te reageren op social media reacties van fans en volgers.
  • Narrowcasting om social media engagement ook vanuit de organisatie aan te moedigen.



Wil je narrowcasting bij je klanten introduceren om social media activiteiten en engagement te laten zien dan is het handig dat je klant een TV met internetverbinding heeft. Deze hangt bijvoorbeeld in de kantine , in een vergaderruimte of in een ontvangstruimte van de organisatie. De verbinding kun je in één keer activeren en wordt automatisch vernieuwd als er nieuwe social media updates worden gepubliceerd.

Professional omgeving
Marketing en communicatie professionals die klanten of merken ondersteunen met reputatiemanagement, stakeholderscommunicatie of andere vormen van marketingcommunicatie gebruiken de Professional omgeving. Deze klant- of merkomgeving is het meest uitgebreid en maakt het ook mogelijk om:
  • Social media zoekopdrachten te activeren om social media te monitoren.
  • Het resultaat uit social media monitoring te categoriseren of te segmenteren door tags.
  • Maatwerk analyses, rapporten, dashboards en narrowcasting te ontwerpen.

Wie aan de slag gaat met Professional klant- of merkomgevingen krijgt ondersteuning om de omgevingen zo goed mogelijk in te richten. Na de start ben je zelf verantwoordelijk om de omgeving up-to-date te houden voor je klant of het merk.

iMonitoring dienstverlening
Klanten die voor het Social Media Dashboard kiezen worden ondersteunt met de standaard dienstverlening van iMonitoring. Met de standaard dienstverlening zorgen we voor heldere content met uitleg over de functies in iedere klant- of merkomgeving en bieden we support via telefoon en mail wanneer er foutmeldingen zijn.

Vind je het prettig om extra ondersteuning te krijgen dan bieden wij dit aan wanneer er meerdere klant- of merkomgevingen actief zijn. Voor wie dit geldt biedt iMonitoring een persoonlijke enthousiaste en gedreven accountmanager die werk uit handen neemt.

Voor de ambitieuze zelfstandige marketeer of ondernemer kan het zelfs interessant zijn om extra dienstverlening af te nemen. De sales- en accountmanager van iMonitoring biedt dan ook namens jouw bedrijf commerciële ondersteuning zodat jij met je bedrijf kunt groeien.

Neem contact op als je:
  1. Interesse hebt voor het Social Media Dashboard.
  2. Benieuwd bent wat de mogelijkheden zijn.
  3. Wilt weten hoe het dashboard jouw verdienmodel ondersteunt.
  4. Wilt dat de marketeers in jouw organisatie efficiënter aan de slag gaan.

Over de auteur

Tessa Diependaal
Voor iMonitoring en haar klanten is Tessa actief als sales- en accountmanager. Met meer dan 15 jaar ervaring is zij verantwoordelijk voor het uitwerken van commerciële plannen. Klanten van iMonitoring worden ondersteunt met het inrichten van de abonnementen, ontwerpen van maatwerk analyses plus rapportages en verder geeft zij trainingen. Ook biedt zij zich aan als parttimer voor marketingcommunicatiebureaus die het Social Media Dashboard afnemen en de behoefte hebben aan extra verkoopondersteuning om te groeien met klanten. Tessa is gedreven, enthousiast, betrokken en praktisch ingesteld.
 
 
Benieuwd naar de mogelijkheden?