Rapporten ontwerpen met iMonitoring

Tessa Diependaal – 10:13, 22 sep 2020

Als vervolg op ons vorige blog “3 marketing oplossingen voor meer rendement” geven we inzicht hoe je slimme rapporten kunt maken om te communiceren met management of klanten waar je als ‘freelance’ marketeer voor werkt.

Met de data uit iMonitoring zijn er verschillende analyse en rapportage functies. Om de inspanningen van online en social media marketing als totaal te rapporteren laten we in dit blog zien hoe je dit kunt doen met iMonitoring. Lees verder om de mogelijkheden te ontdekken, te zien en wat er op de planning staat om rapporten te ontwerpen door slimme softwareoplossingen.



Rapportage mogelijkheden
Als online of social media marketeer wil je zo compleet mogelijk rapporteren. Met een monitoring en analytics account of het marketing dashboard kun je rapporten ontwerpen om:

  • De totalen van je marketingcommunicatieacties inzichtelijk te maken voor social media, websitetraffic en aantal volgers/ fans op social media.
  • De resultaten per social media platform te tonen en hoeveel berichten er per platform zijn verstuurd.
  • Interactie van je inspanningen meetbaar te maken voor zichtbaarheid, likes/ interacties, aantal favorieten en hoeveel keer de berichten door anderen zijn gedeeld.
  • websitetraffic te categoriseren naar type bron (online en social media), browser(s) en hoe het verloop is.
Verder is het mogelijk om het ‘eigen’ rapport te voorzien van eigen huisstijl en kun je kiezen om het rapport automatisch te versturen.

Rapporten ontwerpen
Om te beginnen verbind je eerst de online en social media accounts in je iMonitoring account. Zodra je de online en social accounts hebt verbonden kun je aan de slag met rapporten maken.



Je kunt onbeperkt rapporten maken en bewaren. Ga je meerdere rapporten ontwerpen zorg voor de juiste naam, omschrijving en bepaal of het rapport een kopie wordt van een ander rapport. De volgende afbeelding toont de mogelijkheden. Zo zie je ook de mogelijkheid om het rapport periodiek automatisch te verzenden. Bewaar de instellingen en je kunt aan de slag om je rapport te ontwerpen.



Door widgets toe te voegen bepaal je welke statistieken er worden getoond in je rapport. Een widget is een element/ onderdeel wat je gebruikt om het rapport te vullen. Het voordeel van het eigen ontwerp is dat jij voor je klant of het management de gegevens van marketing in één keer kunt rapporteren. Het geeft een direct beeld van de behaalde resultaten en inspanningen. Het voorkomt ook dat je ieder platform apart moet benaderen, gegevens moet downloaden en ieder rapport opnieuw moet maken. Op deze manier wordt het automatisch bijgehouden. Als er dan toch wijzigingen zijn dan voer je dit één keer door.



Ben je tevreden met de opmaak, bepaal dan de periode voor het rapport. Kies je er voor om het rapport handmatig te verzenden dan kun je het exporteren naar een pdf-bestand of als pdf-bestand per mail versturen. Ook is het mogelijk om het rapport in je iMonitoring account te bekijken. Het voorbeeld hieronder is een illustratie van wat er mogelijk is, je kunt ook andere statistieken raadplegen en combineren. Het is maar net wat belangrijk is voor het management of je klant. Wil je het rapport van nog meer inzicht voorzien dan kun je datasets van andere systemen importeren. Zo kun je bijvoorbeeld een dataset importeren van verkoop-/ omzetcijfers of leads die gerelateerd zijn aan de marketing inspanningen.



Wat er op de planning staat
Naast het importeren van datasets gaan we ook de mogelijkheid aanbieden om specifieke softwareoplossingen te programmeren in relatie tot de rapporten. Heb je bijvoorbeeld een eigen systeem of koop je deze in dan is het bijvoorbeeld mogelijk om de data uit iMonitoring via een beveiligde API verbinding te communiceren, of andersom. Door de API verbinding wordt informatie/ data realtime gecommuniceerd. Super handig voor bijvoorbeeld de realtime data-marketeer.

Over de auteur

Tessa Diependaal
Tessa Diependaal levert analyses en rapportages over de online zichtbaarheid van merken. Zij geeft marketingadvies en organiseert workshops/ trainingen hoe je als merk zichtbaar kunt zijn.
Neem contact met haar op voor meer informatie. Wil je op basis van inhoud doelgericht en praktisch aan de slag bel dan naar 085-8768977 of bezoek de website.
 
 
Benieuwd naar de mogelijkheden?