StormMC het verzoek of wij de mogelijk hadden om een talentenshow te monitoren. Na overleg en de kans die het met zich mee bracht hadden wij besloten om het te gaan doen. Om te beginnen hebben wij in onze eigen test omgeving een zoekprofiel geactiveerd voor TVOH oftewel The Voice of Holland. Voor de life uitzendingen hebben wij de voorronden van TVOH gemonitord om te beoordelen of de software en de hardware geen problemen hadden met de hoeveelheid data. Na de testfase en het positieve resultaat hadden wij besloten om de data te leveren voor Wie wint The Voice." />

Twitter analyse over The Voice of Holland

Tessa Diependaal – 14:11, 27 jan 2012

Eind oktober ontvingen wij van StormMC het verzoek of wij de mogelijk hadden om een talentenshow te monitoren. Na overleg en de kans die het met zich mee bracht hadden wij besloten om het te gaan doen. Om te beginnen hebben wij in onze eigen test omgeving een zoekprofiel geactiveerd voor TVOH oftewel The Voice of Holland. Voor de life uitzendingen hebben wij de voorronden van TVOH gemonitord om te beoordelen of de software en de hardware geen problemen hadden met de hoeveelheid data. Na de testfase en het positieve resultaat hadden wij besloten om de data te leveren voor Wie wint The Voice.

Voor het monitoren van de online buzz hebben wij gebruikt gemaakt van het profiel wat in de testomgeving geactiveerd was en gaan wij uit van de periode waarin de live shows en de finale hebben plaatsgevonden, namelijk vanaf 2 december 2011 tot en met 20 januari 2012.

Tijdens de periode zijn er in totaal 1.058.443 berichten gevonden waarin TVOH werd genoemd. 98,6% van de verzamelde berichten zijn afkomstig van Twitter. Dit is ook de reden om Twitter verder uit te werken in deze analyse.

De analyse

In de onderstaande grafiek wordt getoond hoe de online buzz rustig aan begint met 127.887 tweets voor TVOH en op de dag van de finale worden er maar liefst 240.936 tweets gevonden. Behalve de toename van de online buzz is een uidelijke daling aanwezig in week 52 toen er geen uitzending was van The Voice of Holland en tweeps gingen twitteren dat zij TVOH miste als vrijdagavond invulling.



Om te laten zien dat de tweets ook afkomstig zijn vanuit het buitenland presenteren wij een geografisch overzicht. In het geografische overzicht worden de tweets getoond van tweeps die hun geografische coördinaten openbaar hebben gemaakt. Ondanks het groot aantal tweets wordt wel duidelijk dat veel tweeps nog geen locatie gegevens openbaar maken. Desalniettemin is het interessant om te zien uit welke landen er getwitterd wordt over TVOH.



Begrijpelijk zijn de meeste tweets vanuit Nederland verzameld, namelijk 13.936 tweets. De overige landen waar getwitterd is over TVOH zijn:

  • Groot Brittannië
  • Oostenrijk
  • Frankrijk
  • Italië
  • Portugal
  • Noorwegen
  • Denemarken

Aan de hand van de geografische gegevens en het aantal tweets is het interessant om te bekijken wat het bereik op Twitter is geweest voor TVOH. Het bereik geeft aan hoeveel tweeps de tweets mogelijk hebben gelezen. In het bereikcijfer is ook rekening gehouden met het aantal retweets oftewel het delen van een tweet met het eigen Twitter netwerk. Tijdens de periode van live shows en de finale zijn er 310.084.965 personen bereikt op Twitter.



In de verschillende weken wordt duidelijk dat het bereik toeneemt en om te laten zien wat de procentuele stijgingen zijn wordt het bereikcijfer per week uitgedrukt van het totale bereik.

WeekBereik per week% v/h totaal
Week 03 (Finale)64.262.10121%
Week 0261.357.63220%
Week 0147.820.33415%
Week 526.522.2162%
Week 5126.974.9099%
Week 5032.318.00610%
Week 4936.398.41612%
Week 4834.431.35111%
Totaal bereik310.084.965100%

Om het bereikcijfer meer inhoud te geven is het interessant om te bekijken wie er voornamelijk actief zijn geweest op Twitter. Door de beïnvloeders grafiek wordt duidelijk welke tweeps boven gemiddeld tweeten over TVOH en wordt ook inzichtelijk welke tweeps een relatief hoog bereik hebben. Hoe wordt het berekend.

  • De activiteit wordt gemeten aan de hand van het totaal aantal tweets die zijn verzonden en dit getal wordt gedeeld door het aantal tweeps. Door de twee getallen door elkaar te delen weten wij het gemiddeld aantal tweets per tweep.
  • Het bereik is afhankelijk van het aantal volgers die een tweep heeft en wat de (re)acties van de volgers. Een reactie is het daadwerkelijk reageren op een tweet en een actie staat voor een retweet. Afhankelijk van het aantal (re)acties heeft een tweep een hoog of laag bereik.




In totaal zijn er 262.303 tweeps die over TVOH hebben getwitterd en dit aantal is gedeeld door het totaal aantal tweets. Het gemiddeld aantal tweets per tweep is 4. De tweeps in de grafiek hebben boven gemiddeld getwitterd en verdienen hierdoor een plek in de beïnvloeders grafiek.

Uit de grafiek wordt duidelijk weergeven dat Harm_Edens en de thevreporter gemiddeld actief zijn, maar goed scoren voor het bereik. Bekijken wij de afbeeldingen meer links en in het midden van grafiek dan scoren:

  • Vilmawinterjoe
  • Ivanildokembel
  • Paulturnenfan
  • MariskaForEver
  • TamaraVDZalm
  • Zandoka

Ook gemiddeld in de grafiek voor het aantal tweets, maar een stuk minder bereik hebben dan Harm_Edens en de thevreporter. Voor de duidelijk alle tweeps die in de grafiek een gemiddeld resultaat behalen, scoren ten opzichte van het gemiddeld aantal tweets veel hoger.

Links boven in de grafiek zien wij RichardBordes en TVOH_Ned staan. TVOH_Ned heeft heel veel getwitterd, maar scoort laag voor het bereik. De tweep Richard Bordes doet het ook goed voor zijn activiteit en hij schuift meer naar het midden voor zijn bereik. Dit betekend dat er voldoende volgers zijn tweets hebben geretweet of hierop hebben gereageerd.

In de onderstaande tabel wordt getoond wat het aantal tweets per tweep zijn die weergegeven worden in de beïnvloeders grafiek.

TweepAantal tweets
TVOH_NED1328
RichardBordes689
thevreporter476
IvanildoKembel454
MariskaForEver390
Zandoka382
Harm_Edens366
Paulturnerfan362
TamaraVDZalm307
vilmawinterjoe265
Totaal5019

Conclusie

Naast de hoge kijkcijfers die worden behaald met deze talentshow is het online resultaat ook fantastisch. Ook wordt duidelijk dat Twitter een belangrijke rol heeft gehad als medium. Tweeps vinden het erg fijn om hun mening te delen over wie er gaat winnen en wat zij van het programma vinden. Voor de volgende keer is het natuurlijk de vraag of online media-aandacht nog meer wordt en gaat TVOH ook extra rekening houden met de Twitter resultaten tijdens de live shows?

Over de auteur

Tessa Diependaal
Ondernemer en product manager bij iMonitoring.
 
 
Benieuwd naar de mogelijkheden?