Support & Downloads

Quisque actraqum nunc no dolor sit ametaugue dolor. Lorem ipsum dolor sit amet, consyect etur adipiscing elit.

s f

Contact Info
198 West 21th Street, Suite 721
New York, NY 10010
youremail@yourdomain.com
+88 (0) 101 0000 000
Follow Us
social media monitoring

Social media monitoring met het perfecte profiel

Social media monitoring is de oplossing voor het automatisch vinden van relevante content over je merk, onderwerpen, thema’s en issues. Het bespaart je tijd en maakt het mogelijk om makkelijk en snel op de hoogte te zijn over actuele onderwerpen.

Social media monitoring kent verschillende toepassingen, denk aan reputatiemanagement, content marketing, meten van merkbekendheid en het inzichtelijk maken van communicatie over of van concurrenten.

In dit blog lees je geen uitleg over de toepassingen, maar hoe social media monitoring werkt en wat je kunt doen om het perfecte social media monitoring profiel samen te stellen.

Hoe werkt social media monitoring?

Afhankelijk van je social media tool is het mogelijk om meerdere social media kanalen te monitoren. Het monitoren van social media gebeurd via een API van het social media kanaal. Op deze manier geeft het platform toestemming en bepalen zij hoe social media wordt gemonitord.

Eigen social media accounts monitoren

Wanneer je social media inzet voor de merkbekendheid van een organisatie dan monitor je ook de eigen kanalen. Via een API geeft een platform inzicht in de social media berichten die zijn gepubliceerd op bijvoorbeeld; LinkedIn, Instagram, Facebook, Pinterest en GoogleMyBusiness.

Door de eigen social media accounts te monitoren krijg je een goed beeld welke communicatie-uitingen goed werken, zorgen voor interacties en reacties. Zo worden reacties van fans en volgers inzichtelijk gemaakt en kun je mogelijk vanuit jouw social media tool reageren.

Wat communiceren anderen?

Wil je weten wat anderen communiceren op social media dan zijn Instagram, Youtube, Reddit, Tumblr en Flickr het meest toegankelijk. Met uitzondering van Instagram bieden de overige platformen de mogelijkheid om monitoring toe te passen zonder een account te verbinden.

Om te weten wat anderen communiceren op Instagram is het nodig om je Instagram business account te koppelen. Via jouw social media tool krijg je dan toegang tot de monitoring API van Instagram en kun je opgeven op welke onderwerpen, thema’s, issues en merknamen je automatisch wilt zoeken.

Hoe activeer je de perfecte social media monitoring profiel?

Voor inzicht in de communicatie-uitingen van anderen is het nodig om een goed social media monitoring profiel in te stellen in jouw tool. Afhankelijk van wat je wil weten kun je het volgende raadplegen:

– Een website die communiceert over de onderwerpen, thema’s en issues die interessant zijn voor jouw social media monitoring profiel.

– De SEO zoekwoorden van je website of de SEA campagnewoorden.

– Google trends om te onderzoeken welke onderwerpen actueel en interessant zijn

– Google search console om te zien welke zoekwoorden worden gebruikt door websitebezoekers.

Weet je welke woorden of merknamen relevant zijn voor je social media monitoring profiel dan pas je deze toe. Om te laten zien hoe dit werkt tonen we een voorbeeld uit iMonitoring. In het voorbeeld leggen we uit hoe je een social media monitoring profiel kunt activeren.

Na het aciveren van je social media monitoring profiel kun je in iMonitoring content alert(s) ontvangen, dit is een email met een overzicht naar social media berichten van anderen. Ook kun je standaard een eigen ontworpen rapport raadplegen. In je eigen ontwerp kun je meerdere rapporten raadplegen die het social media monitoring resultaat weergeven voor de eigen social media kanalen en wat anderen communiceren op social media.

Wil je social media monitoring inzetten voor de organisatie waar je werkt en hierin worden geholpen dan kun je ons bellen of mailen. We wensen je in ieder geval succes met het samenstellen en activeren van jouw social media monitoring zoekprofielen.