Support & Downloads

Quisque actraqum nunc no dolor sit ametaugue dolor. Lorem ipsum dolor sit amet, consyect etur adipiscing elit.

s f

Contact Info
198 West 21th Street, Suite 721
New York, NY 10010
youremail@yourdomain.com
+88 (0) 101 0000 000
Follow Us
Image Alt

iMonitoring

Marketingbureaus en hun toegevoegde waarde

Geschatte leestijd: 7 minuten

Marketingbureaus bestaan om jouw bedrijf te laten groeien en dit begint met: 

1. Zichtbaarheid
2. Een goed imago
3. Contactmomenten realiseren oftewel het genereren van traffic.

Als deze zaken onvoldoende zijn geregeld dan is groei lastig om te realiseren. Heb je geen tijd, capaciteit of expertise om dit goed op te pakken dan schakel je een marketingbureau of professional in. 

Ga je zaken doen met een online marketingbureau dan word je bedrijf ondersteunt om zichtbaar te zijn, met reputatiemanagement en door verkeer te realiseren waardoor je in contact komt met de doelgroep. 

Voor de groei van je bedrijf en de juiste ondersteuning van marketingbureaus gebruiken we de BITSER-methode van Frans de Groot. In zijn managementboek gaat hij uit van 6 stappen die nodig zijn voor groei. In een aantal stappen is de ondersteuning van een marketingbureau van toegevoegde waarde. In dit blog communiceren we hierover. 

In 6 stappen groeien met jouw bedrijf

Wanneer je meer wilt verdienen met jouw bedrijf dan zijn deze 6 stappen relevant:

  1. Bekendheid
  2. Imago
  3. Traffic
  4. Sales
  5. Extra sales
  6. Resell.

Bij iedere stap biedt een marketingbureau een oplossing, ondersteuning of advies. De mate van betrokkenheid bepaal je zelf en is afhankelijk van wat je nodig hebt. Bepaal welke expertise of kennis in huis is en wat je beter kunt uitbesteden aan een marketingbureau. Besluit daarom goed wie het beste bij jou past en jouw ambities of doelstellingen kan ondersteunen. De uitkomsten van deze acties dienen een vervolg te krijgen in het verkoopproces.

6 voorbeelden hoe marketingbureaus jouw bedrijf ondersteunen

Wanneer je klant wordt bij een marketingbureau maak dan heldere afspraken en uit je verwachtingen. Ga na bij welke 6 stappen ondersteuning nodig is om tot het beste resultaat te komen.  

Bekendheid

Wil je goed zichtbaar zijn dan is communicatie belangrijk. Wanneer en waar je communiceert is bepalend voor de zichtbaarheid en bekendheid van je bedrijf. Een online marketingbureau kan je daar prima in ondersteunen. Samen onderzoek je de mogelijkheden en wat past bij jouw bedrijf. Verder maak je afspraken hoe het marketingbureau jouw bedrijf ondersteunt. Zo kun je de communicatie volledig uit handen geven of kies je voor een vorm waarin je samenwerkt. 

Heb je afspraken gemaakt zorg dat het marketingbureau ook de resultaten inzichtelijk maakt met de juiste software. Vraag bijvoorbeeld welk social media software je marketingbureau inzet om zichtbaarheid te meten. Met de juiste social media software wordt dan meetbaar of het aantal fans of volgers is gegroeid. Kun je zien wat het bereik is, of er interactie heeft plaatsgevonden en wat de reacties zijn. Met een duidelijk rapport maakt het marketingbureau voor jou inzichtelijk wat zij doen voor de bekendheid van jouw bedrijf. 

Imago

Gaat het gekozen marketingbureau je bedrijf ondersteunen met de bekendheid dan is het logisch om ook aandacht te besteden aan reputatiemanagement. Door reputatiemanagement laat je zien wie je bent als bedrijf en waar je voor staat. Hebben potentiële klanten nog geen idee hebben wie je bent en waar je voor staat dan is deze fase belangrijk. In deze fase gaat het om de normen en waarden van het bedrijf, oftewel je kernwaarden. Op basis daarvan wordt het imago gevormd van nieuwe fans, volgers of potentiële klanten. Het wordt dan duidelijk of ze jouw bedrijf gaan vertrouwen. 

Het marketingbureau wat gespecialiseerd is in reputatiemanagement of branding heeft de expertise om jouw bedrijf als beste te ondersteunen. Samen met je marketingbureau creëer je de basis waar je bedrijf voor staat en wie je bent. Vanuit de kernwaarden van je bedrijf wordt er gecommuniceerd en zorg je voor verbinding met je doelgroep. 

In de imago fase wordt inzichtelijk gemaakt hoe de doelgroep reageert,  of er interactie is en wat zij online communiceren. Je marketingbureau zorgt hierin voor bijvoorbeeld social media monitoring en communiceert de resultaten hierover. Dit wordt gebruikt om de marketingcommunicatie te managen.

Traffic

Ben je bekend en is er vertrouwen dan vergroot je de kans voor een contactmoment. Dit noemen we traffic. Afhankelijk van het type bedrijf kan het logisch zijn dat je voornamelijk traffic wilt realiseren naar je webshop of website. In andere gevallen is het logisch dat nieuwe klanten bellen, e-mailen of willen afspreken. 

Hoe traffic plaatsvindt wordt wederom door je marketingbureau gemeten of inzichtelijk gemaakt. Dit kan op verschillende manieren. Vindt de communicatie op social media plaats en wordt op deze manier traffic gerealiseerd naar je website/ webshop dan kan je marketingbureau dit via Google analytics inzichtelijk maken.

Is het logisch dat potentiële klanten e-mailen, bellen of fysiek willen afspreken dan zijn er marketingbureaus die adviseren in CRM-systemen. Vaak zijn deze marketingbureaus gespecialiseerd in marketing automation. Deze toepassing zorgt dat de juist informatie op de juiste plaats en moment beschikbaar is. Kies voor het marketingbureau wat je onafhankelijk kan adviseren en ondersteuning biedt om het CRM systeem te kiezen wat bij je organisatie past. 

Sales

Komt het moment van verkoop zorg dan ook voor de juiste content, waarmee je de potentiële klant overtuigd. Het gekozen marketingbureau biedt ondersteuning als het gaat om content voor presentaties, video’s, demonstraties, foto’s en een landingspagina voor op je website. Kies de soort content wat past in het verkoopproces van jouw bedrijf. Voorkom dat je de potentiële klant overspoelt met te veel informatie. Hierin kan je marketingbureau ook adviseren. 

Extra Sales

Is er tevredenheid en bestaat er vertrouwen bij de klant dan biedt dit ruimte voor extra sales. Laten we als voorbeeld een marketingbureau nemen en hoe zij extra verkopen realiseren.

Stel je laat een nieuwe website ontwikkelen door je marketingbureau en deze wordt vervolgens live gaat gezet, dan wil je ook dat je website wordt gevonden in de zoekmachines. Hiervoor is zoekmachineoptimalisatie nodig, dit is dan een extra verkoop. Tenzij je zelf met SEO aan de slag gaat. En ben je tevreden dan wil je misschien ook met advertising aan de slag. Dit is dan weer een extra verkoop voor het marketingbureau.

Bekijk dus goed hoe jij extra verkopen kunt realiseren. Extra verkopen zijn eenvoudiger te realiseren dan het binnen halen van nieuwe klanten. Samen met je marketingbureau kun je hiervoor een plan uitwerken of je schakelt ze in voor goed informatiemateriaal.

Resell

Zijn je klanten fan door de goede ervaringen dan kunnen zij resell voor je bedrijf realiseren. Het zijn dan ambassadeurs en ze zullen jouw bedrijf aanbevelen, zonder dat jij daar iets voor hoeft te doen. Nou ja, je kunt ze waarderen en belonen door speciale bijeenkomsten te organiseren of mogelijk een affiliate programma aanbieden.

Voor deze mogelijkheden biedt een fullservice marketingbureau oplossingen. Samen met je bureau kun je een aantrekkelijk affiliate programma opzetten. Of vraag ze om een tof event te organiseren voor je ambassadeurs.

Tot slot heb je gelezen dat er verschillende soorten marketingbureaus bestaan. Bepaal in welke stap de hulp van een marketingbureau nodig is. Dit doe je omdat je zelf geen tijd, expertise of capaciteit hebt. Een marketingbureau kan jouw bedrijf effectief ondersteunen, zonder dat het te veel geld kost. Om te weten hoe zij jouw bedrijf ondersteunen vind je dit blog mogelijk interessant om te lezen. Uiteindelijk gaat het er om dat jij je commerciële doelstellingen haalt en een marketingbureau kan jouw bedrijf hierin ondersteunen. Veel succes!