Social media afmetingen voor jouw perfecte update!
Social media afmetingen zijn er in verschillende soorten, maten en verhoudingen. Welke afmetingen je nodig hebt voor je social media updates communiceren we in dit blog. Om het zo eenvoudig mogelijk te houden schrijven we over het pixel formaat. Dit wordt afgekort met px en kun je toepassen in de softwareprogramma’s waarmee je beeldmateriaal ontwerpt. Verder is dit blog handig voor de persoon die zelf de social media updates ontwerpt en een overzicht nodig heeft voor de meest gangbare social media afmetingen. Met dit overzicht voorkom je foutmeldingen door geen verkeerde social media afmetingen te communiceren naar je social media accounts.
Voor Facebook zijn er vier standard formaten voor beeldmateriaal. Je kunt kiezen uit een:
- Facebook-omslagfoto voor in de header van je Facebook account of Fanpage, afmeting is 1640 x 924 px.
- Facebook-bericht om een foto te delen, afmeting is 940 x 788 px.
- Facebook verhaal om fans een bezoekje achter de schermen te laten zien, afmeting is 1080 x 1920 px.
- Facebook-video is 1080 x 1080 px.
Wil je een Facebook advertentie maken dan dient deze 1200 x 628 pixels te zijn.
Voor Instagram pas je de volgende formaten toe:
- Instagram-bericht voor op je tijdlijn 1080 x 1080 px
- Instagram stories en reels is gelijk aan je Facebook verhaal, namelijk 1080 x 1920 px.
Ga je adverteren op Instagram dan dien je hetzelfde formaat te gebruiken als bij stories en reels.
TikTok
Ga je aan de slag met TikTok gebruik dan deze formaten:
- TikTok profielfoto is 200 x 200 px.
- TikTok verhalen en video zijn 1080 x 1920 px.
Gebruik je beeldmateriaal zonder een URL of verwijzing naar je website dan heeft Pinterest twee pin-formaten, namelijk; 1080 x 1920 px of 1000 x 1500 px. Maak je een carrouseladvertentie dan gebruik je ook 1000 x 1500 px.
Voor Twitter-berichten en advertenties is het afbeeldingsformaat 1600 x 900 px. Wil je een mooi header achter je profielfoto gebruik dan 1500 x 500.px.
LinkedIn kent drie banner formaten, namelijk; 2000 x 600 px, 1584 x 396 px. en 1128 x 191 px. Verder heeft LinkedIn deze formaten voor een:
- LinkedIn-bericht 1200 x 1200 px.
- LinkedIn gesponsorde inhoud 1200 x 627 px.
- LinkedIn video-advertentie 1920 x 1920 px.
Gebruik dit overzicht als een afkijkblaadje, print het uit of deel het met iemand die wel wat hulp kan gebruiken. Je kunt ook een account afnemen bij Canva. Superhandig programma voor al je beeldmateriaal en wanneer je wat creatieve ondersteuning kunt gebruiken met je social media updates. Het softwareprogramma biedt een gratis pakket, een professional omgeving en één voor ondernemingen. Bepaal zelf wat het beste bij je past. Voorkom in ieder geval dat je verkeerde afbeeldingsformaten gebruikt in je social media updates, onbekende krijgen dan een verkeerde indruk van wie jij bent en wat je doet en dit is zonde! Ben je nieuwsgierig hoe je met iMonitoring een goede social media update kunt plannen of publiceert, raadpleeg dan dit blog.