Social media activiteiten managen en automatiseren
Geschatte leestijd: 4 minuten
Social media activiteiten managen kan een behoorlijk klus zijn, als je dit ad hoc en ongestructureerd doet. De kans is aanwezig dat je hierdoor met minder focus aan de slag gaat en dat het voelt alsof je er continu mee bezig bent. Door je social media activiteiten bewuster te managen zorg je voor rust en bepaal jij wanneer, wat en hoe vaak je online bent. Om te voorkomen dat social media frustraties oplevert is automatisering een goede oplossing. Door automatisering kun je jouw social media activiteiten effectiever maken en word je bewuster van wat je gaat delen. Grote kans dat de kwaliteit van je social media updates hierdoor beter wordt.
In dit blog communiceren wat de impact is als je social media activiteiten beter gaat managen en welke rol automatisering hierin heeft.
Voorkom afleiding van social media updates
Wil je voorkomen dat je continu of snel wordt afgeleid door je smartphone omdat er wat gebeurd op social media? Maak dan gebruik van social media monitoring. Hierdoor kun je op een vast moment op de dag een bericht ontvangen van wat je hebt gemist op social media. De impact van de social media monitoring is dat je beter kunt concentreren omdat er geen afleiding is. Je gaat bewuster aan de slag met social media en je hoeft geen aandacht te verdelen door activiteiten tegelijk te doen.
Gerichter aan de slag met social media interactie
Pas geleden schreef contentmarketeer Bouke Vlierhuis een blog over social media planning. Als freelancer deelt hij zijn tijd slim in, hij houdt rekening wanneer hij online kan zijn en zorgt dat zijn berichten op het juiste moment worden gepubliceerd. Zodra zijn social media bericht is gepubliceerd dan zit hij achter zijn computer met een kop koffie en reageert hij op reacties van fans of volgers. Door slim te plannen maak je gebruik van een stukje automatisering en kun je net als Bouke online zijn wanneer het jou uitkomt. Ben je benieuwd hoe Bouke dit aanpakt lees dan zijn blog.

Krijg in één keer inzicht in social media resultaten en bespaar tijd
Wanneer je elke keer bezig bent met het openen van je social media accounts om resultaten te bekijken of te exporteren dan kun je tijd besparen door social media software in te zetten. Naast het plannen en publiceren van je updates heb je ook al je statistieken in één omgeving. Het proces om de resultaten over je social media updates op te halen is geautomatiseerd. Verder geeft het de mogelijkheid om resultaten van verschillende perioden en updates met elkaar te vergelijken. Voordeel hiervan is dat je snel kunt zien wat goed werkt en op welke momenten je het beste kunt publiceren over al je social media accounts.
Vergroot social media betrokkenheid door automatisering
Voorkom dat je gebruik maakt van houtje-touwtje-oplossingen om bereik en betrokkenheid op social media te vergroten. De juiste social media software biedt slimme oplossingen om organisch bereik en social media betrokkenheid te verhogen. Zo kun je automatische alerts sturen op momenten dat je eigen content online gaat. Fans, volgers, ambassadeurs of collega’s in de organisatie ontvangen dan een bericht. Hierdoor zijn zij op juiste moment geïnformeerd en vergroot je de kans dat zij online gaan om de interactie aan te gaan met social media updates.
Narrowcasting is ook een geautomatiseerde oplossing om social media updates onder de aandacht te brengen. Heb je een ruimte waar regelmatig mensen komen, zoals een receptie, kantine, lobby of een wachtruimte gebruik dan narrowcasting. Door narrowcasting in te zetten vergroot je de aandacht van je social media updates, stimuleer je interesse om mee te doen en levert het een positieve bijdrage aan organische zichtbaarheid. Ben je benieuwd naar deze oplossing lees dan dit blog.
Hulp van marketingbureau
Schakel hulp in van een marketingbureau of professional als het lastig blijft om social media activiteiten goed te managen, zelfs met automatisering. Door ons Social Media Dashboard heeft iMonitoring marketingbureaus als klant en ondersteunen zij opdrachtgevers om effectief aan de slag te gaan met social media. Hoe dit werkt en vorm krijgt lees je in deze blogpost.