Social media monitoring toepassingen
Geschatte leestijd: 4 minuten
Social media monitoring software hebben wij speciaal ontwikkeld voor de nieuwgierige en professionele marketingcommunicatie mensen. Wanneer je social media monitoring toepast dan bepaal je zelf wanneer en wat voor je content je ontvangt. Door social media monitoring voorkom je een overdaad aan informatie wat irrelevant voor je is. Verder kent social media monitoring een paar handige toepassingen voor marketing- en communicatie experts. Voor deze groep hebben wij dit blog geschreven. We communiceren over iMonitoring Professional en hoe je dit kunt toepassen voor content marketing, reputatiemanagement en onderzoek naar relevante informatie. Om te beginnen is social media monitoring een oplossing om openbare data te vinden aan de hand van zoekopdrachten die gaan over onderwerpen, thema’s, issues, merknamen of die van personen. Door social media zoekopdrachten in te voeren verzamel je data en kun je het analyseren.
In deze update geven we een korte uitleg over de toepassingen van social media monitoring, namelijk reputatiemanagement, contentmarketing en onderzoek. Verder introduceren wij de databank module voor content management. En leggen we uit hoe wij klanten ondersteunen met het iMonitoring Professional pakket.

Social media monitoring voor professionals
Wanneer je aan de slag gaat met social media monitoring dan het is belangrijk om te weten waarvoor je het doet. Social media monitoring heeft geen nut als er geen toepassing of doelstelling is gesteld. Daarom besteden we aandacht over de toepassingen.
Reputatiemanagement
Grote ondernemingen hebben belang bij social media monitoring. Door te monitoren worden thema’s en issues inzichtelijk gemaakt. De hoeveelheid data tonen hoe actueel de thema’s en issues zijn. Deze informatie wordt gebruikt om te beoordelen of het belangrijk is om hierop te reageren, dit om de reputatie te bewaken en goed te managen. Verder maakt social media monitoring ook het imago van het merk inzichtelijk. Het imago is wat anderen communiceren over het merk, positief of negatief. Om reputatiemanagement proactief te benaderen is soclal media monitoring zeker geen overbodige luxe.
Content marketing
Social media monitoring is ook handig voor content marketing. Het ondersteunt namelijk het vinden van relevante berichten, die interessant zijn voor het creëren van nieuwe content. Contentmarketing wordt ingezet om websitebezoekers en social media volgers of fans te informeren met relevante informatie. Met social media monitoring ga je monitoren op onderwerpen die belangrijk zijn voor je doelgroep en het merk. Met het resultaat haak je in op actualiteiten en ben je relevant voor fans, volgers, potentiële klanten of belangenbehartigers.
Onderzoek
Social media monitoring kun je prima gebruiken voor onderzoek. Bijvoorbeeld voor het inzichtelijk maken van de publieke opinie. Door online te luisteren wordt onderzocht hoe mensen communiceren over maatschappelijk issues. Het monitoren maakt ook inzichtelijk of mensen positief of negatief gestemd zijn. Het laat zien wie anderen beïnvloed, op welke manier en hoeveel invloed iemand heeft. Deze manier van onderzoek geeft mogelijk wel meer inzicht in de hoeveelheid extreme opvattingen en meningen.
Databank module
Naast het monitoren van social media biedt iMonitoring de databank module. Met deze module kun jij content managen afkomstig van andere bronnen. Het dienen wel bronnen te zijn waar jij toegang tot hebt of die je inkoopt. Door de databank module te activeren heb je alle relevante content in één omgeving en kun je met de software van iMonitoring content management toepassen en nuttige analyses maken.

Aan de slag met social media monitoring en iMonitoring Professional
Ga je aan de slag met het social media softwarepakket iMonitoring Professional, dan krijg je bij de start ondersteuning met het inrichten van je account. De ondersteuning wordt toegepast voor het:
- Activeren van social media zoekopdrachten.
- Inrichten van de databank module (wanneer deze softwareoplossing wordt ingezet).
- Toekennen van labels om berichten te specificeren naar onderwerpen, merknamen, issues en thema’s.
- Ontwerpen van analyses, rapporten en dashboards.
Extra dienstverlening of een training
Wie investeert in iMonitoring Professional heeft de keuze om extra dienstverlening af te nemen of zelfstandig aan de slag te gaan door eerst een training te volgen.
Kies je voor de extra dienstverlening dan krijg je een persoonlijke accountmanager die jouw account actueel houdt, wanneer jij geen of weinig tijd hebt. De dienstverlening van onze accountmanager betreft het beheren/ managen van:
- De social media zoekopdrachten en databank module.
- Labels die onderwerpen, issues en thema’s specificeren.
- Rapporten, analyses en dashboards.
- Gebruikers die werken met iMonitoring Professional.
Verder is de persoonlijke accountmanager de persoon wanneer er vragen zijn over het gebruik van iMonitoring Professional. Maak kennis met haar door contact op te nemen.
Zelfstandig aan het werk
Wil je liever zelfstandig aan de slag en alleen hulp als er foutmeldingen of storingen zijn, dan is het noodzakelijk om eerst een training te volgen over het iMonitoring Professional pakket. Tijdens de training ga je aan de slag in je eigen account. Je leert dan:
- Social media zoekopdrachten zelf te activeren.
- Hoe je databank module inricht voor content management.
- Rapporten, analyses en dashboards ontwerpen.
- Om gebruikers te activeren met specifieke gebruikersrechten.
Ben je benieuwd naar de ervaringen van onze klanten bekijk dan hun reviews.