Support & Downloads

Quisque actraqum nunc no dolor sit ametaugue dolor. Lorem ipsum dolor sit amet, consyect etur adipiscing elit.

s f

Contact Info
198 West 21th Street, Suite 721
New York, NY 10010
youremail@yourdomain.com
+88 (0) 101 0000 000
Follow Us
Google analytics 4

Google analytics 4 nieuw in iMonitoring!

Google analytics 4 oftewel GA4 is zoals je weet de vervanger voor Google analytics Universal (UA). Bij iMonitoring wordt Universal dan ook vervangen door GA4. Klanten die gebruik maken van het Professional pakket worden hierin ondersteunt. Ons ontwikkelteam was in december gestart met programmeren om klanten die in 2023 gingen starten met Google analytics 4 te voorzien.

Om te beginnen is het belangrijk om er rekening mee te houden dat er een discripantie (verschil) is in de rapporten tussen UA en GA4, helemaal als het gaat om gebruikersgerelateerde gegevens. Om je inzicht te geven hoe GA4 verschilt van UA doen we eerst een korte uitleg. Vervolgens besteden we aandacht hoe je GA4 in de eigen rapporten van je iMonitoring pakket kunt opnemen. 

Verschil tussen GA4 en UA

Verschil nummer 1 is de meting naar gebruikers. GA4 heeft 3 metingen, namelijk; totaal aantal gebruikers, actieve gebruikers en nieuwe gebruikers. Ten op zichte van UA is de meting van actieve gebruikers er nieuw bijgekomen. Het tweede verschil zit in de metrieken. Terwijl UA meer gericht op terugkerende websitebezoekers is het met GA4 de bedoeling om zicht te hebbenzich op actieve gebruikers en deze zijn specifiek voor een sessie, zoals specifieke gebeurtenissen of parameters die zijn ingestel in GA4. Je kunt stellen dat GA4 meer focus heeft op het vastleggen van specifieke interacties van gebruikers, in plaats van alleen paginaweergaven (UA). Het derde verschil is dat GA4 voorspellende en doelgroepmetrieken heeft die ontbreken in UA.

Van Universal analyics naar Google analytics 4

Om Google analytics 4 te gebruiken is het handig dat de statistieken gemigreerd (verplaatst) zijn naar de nieuwe versie. Wanneer dit is gedaan dan kun je in iMonitoring GA4 koppelen. Om dit te doen kun je de huidige koppeling in iMonitoring vernieuwen of je maakt een nieuwe koppeling, zoals in de volgende afbeelding. Door Google analytics 4 te koppelen in je iMonitoring Professional pakket kun je een compleet rapport ontwerpen wat online traffic en social media inspanningen inzichtelijk maakt. Wanneer je marketing managet op basis van feitelijke resultaten dan is het eigen rapport een hulpmiddel om te gebruiken.

Eigen rapporten ontwerpen

Heb je Google analytics 4 verbonden in je Professional account dan ga je aan de slag met het ontwerpen van je eigen rapport. Via het menu rapporten kies je voor het tabblad ‘eigen ontwerp’ om aan de slag te gaan. Ontwerp je een nieuw rapport dan geef je deze een naam, omschrijving, selecteer je social media profielen en bepaal je of het rapport periodiek automatisch wordt verstuurd. Bedenk wel dat wanneer je een rapport gaat ontwerpen met GA4 statistieken dat deze een andere benadering hebben dan UA.

Door het toevoegen van widgets (element met informatie/ statistieken) ontwerp je jouw marketingrapport. Bij iedere widget die je toevoegt kies je eerst uit een groep en het soort informatie wat je wilt laten zien. Kies je voor de groep ‘Website bezoek’ dan bepaal je welke soort statistieken uit GA4 je wilt tonen in het rapport. In het voorbeeld hieronder wordt gekozen voor de groep ‘website traffic’ en de statistieken voor het aantal nieuwe websitebezoekers. .

Ben je klaar met het ‘eigen ontwerp’ dan klik je op de blauwe button van ‘bewaar’. Daarna kun je het rapport bekijken en kiezen voor het type export waarmee je de social media en GA4 statistieken laat zien. In het voorbeeld kun je zien welke type export je kunt toepassen.

Ben je nog geen klant en heb je interesse in het Professional pakket neem dan contact op. Bij de start word je geholpen en wordt het Professional pakket voor je ingericht. Daarna volgt er een online demo om verder kennis te maken met het Professional pakket.